Balsavimas

Ar jaučiatės Jurbarke saugiai?

 Rezultatai

Fotogalerijos

Partneriai

Ar dantų gydytojams tenka taisyti savo kolegų darbo broką?

Ar dantų gydytojams tenka taisyti savo kolegų darbo broką? (0)

2019-07-17

Odontologai sutinka, kad tokių atvejų, kai tenka taisyti savo kolegų darbą neretai pasitaiko, todėl ragina pacientus gerai pasidomėti klinika, kabinetu ir specialistu, kuriam patiki gydyti dantis. Daugelis dar prisimena Jurbarke kilusį skandalą, kai šimtai pacientų buvo įpainioti į šešėlinio verslo voratinklį, kurį surezgė keli odontologai ir dantų technikas.

Gydytojai savo pacientams siūlė nelegaliai įsigytus dantų protezus. Įtariama, kad šešėlinio verslo apyvarta buvo didžiulė, nes, bylos duomenimis, dantų technikas pagamino mažiausiai tūkstantį protezų, tačiau jų neįtraukė į jokius dokumentus. Negana to, dantų technikas pats ėmė dirbti su pacientais – įstatė jiems apie 20 protezų, nors neturėjo odontologo licencijos. Protezus iš dantų techniko nelegaliai įsigiję odontologai savo klientams neišduodavo jokių mokėjimą liudijančių dokumentų, todėl pacientai neteko galimybių įrodyti, jog apskritai lankėsi odontologijos kabinete. Neapskaitytas pajamas kaupę įstatymo pažeidėjai atėmė iš žmonių teisę skųstis dėl nekokybiškai atliktų paslaugų, rašo www.15min.lt .

Patenkina vos kelis skundus

Lietuvos Respublikos odontologų rūmai liko Jurbarko skandalo nuošalyje, kaip ir viešai nereagavo į kitas skandalingas situacijas. Tačiau dėmesį į grėsmingą situaciją atkreipė vartotojų teisių ekspertas Paulius Mereckas, visuomeninės organizacijos „Vartotojų teisių gynimo centras“ vadovas. Pasak jo, kai odontologijos paslaugų teikėjai atsiskaitymus už paslaugas priima grynaisiais pinigais ir neišduoda pacientams mokėjimo faktą patvirtinančių dokumentų, pacientai netenka galimybių apginti savo teises – susigrąžinti pinigus už prastai atliktą paslaugą ar įrodyti, kad patyrė žalą. Galbūt todėl odontologų pacientai dėl žalos taip retai kreipiasi į Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisiją, veikiančią prie Sveikatos apsaugos ministerijos? Pavyzdžiui 2016 metus komisija priėmė 25 sprendimus dėl skundų, susijusių su odontologinės priežiūros (pagalbos) paslaugomis. Iš viso komisija patenkino vos 9 pareiškimus ir konstatavo, kad teikiant sveikatos priežiūros paslaugas žala paciento sveikatai buvo padaryta. Apie 2017-2018 metais buvusią situaciją susijusią su odontologijos paslaugomis informacijos Komisija kol kas nepateikė.

Vartotojų teisių ekspertas P.Mereckas neabejoja, kad skundų būtų daugiau, jeigu kiekvienas pacientas žinotų, jog iš savo odontologo turi gauti mokėjimą patvirtinančius dokumentus ir nepasiduotų įtikinėjimams, kad mokėti grynais, neapskaitytais pinigais neva yra pigiau ir patogiau. Pacientui sumokėjus „juodais“ pinigais, šios lėšos įsuka į šešėlinio verslo sistemą – su neapskaitytais atlyginimais, slepiamais mokesčiais ir nelegaliais atsiskaitymais už neaiškias gydymo medžiagas ar protezus, kurių kokybės niekas neužtikrina.

Sveikata – ypatinga teisės saugoma vertybė

Anot P.Merecko, kad žalą sveikatai nulėmė medikų klaidos, pacientas dažnai suvokia ne iš karto, o po atitinkamo laiko, kai pasikonsultuoja su kitais medikais, vartotojų teisių gynėjais, teisininkais. Vartotojų teisių ekspertas P.Mereckas atkreipia dėmesį į terminų svarbą, nes ieškiniui dėl žalos atlyginimo pareikšti taikomas trejų metų ieškinio senaties terminas. „Tiesa, ieškinio senaties terminas, praleistas dėl svarbių priežasčių, gali būti atnaujintas. Reikšmingomis aplinkybėmis atnaujinti senaties terminą laikomos individualios situacijos aplinkybės. Teismas atsižvelgia, kad asmens sugebėjimas įvertinti susiklosčiusią medicininę ir teisinę situaciją dažnai būna apsunkintas, nes žmogus, patekęs į sudėtingą jo sveikatai ar gyvybei situaciją, pasitiki medikais, mano, kad jie deda maksimalias pastangas, o atsiradusi žala tėra nesėkmingai susiklosčiusių aplinkybių pasekmė“, – pastebi P.Mereckas. Teismų praktikoje sprendžiant ieškinio dėl paciento sveikatai padarytos žalos atlyginimo senaties termino atnaujinimo klausimą atsižvelgiama į tai, kad sveikata yra ypatinga teisės saugoma vertybė, todėl senaties termino praleidimas (ypač nežymus) gali būti atnaujinamas atsižvelgiant į asmens amžių, išsilavinimą, paciento ir sveikatos priežiūros įstaigos elgesį, kitas reikšmingas aplinkybes. Lietuvos gyventojų teisę į kokybišką sveikatos priežiūrą, teisę į informaciją, teisę skųstis ir teisę į žalos sveikatai atlyginimą garantuoja Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymas, kurio pakeitimai šiuo metu svarstomi Seime.

Kaip veikia Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisija?

Kilus įtarimų, kad paslauga buvo nekokybiška, arba buvo patirta žala, pacientas turėtų kuo skubiau kreiptis į šeimos gydytoją ir nedelsdamas susisiekti su Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisija ir pateikti jai savo pareiškimą kartu su sveikatos priežiūros įstaigos atsakymu dėl paciento iškeltų žalos atlyginimo reikalavimų. Komisijos ekspertai įvertina paciento pareiškimą apie patirtą žalą: išnagrinėja aplinkybes, kuriomis pareiškėjas grindžia savo reikalavimą, peržiūri įrodymus ir reikalavimus atlyginti žalą. Komisija per 2 mėnesius (sudėtingais atvejais – per 4 mėnesius) išsprendžia paciento ir sveikatos priežiūros įstaigos ginčą. Pasitvirtinus pareiškime nurodytiems pažeidimams, ji nustato padarytą žalą ir jos dydį. Komisijos sprendimai sveikatos priežiūros įstaigoms ir pacientui yra privalomi, tačiau nesutikdami su jais tiek pacientas, tiek sveikatos priežiūros įstaiga turi teisę kreiptis į teismą. Sulaukęs argumentuotų komisijos išvadų pacientas gali toliau rūpintis savo gydymo procesu ir konsultuotis su teisės specialistais, kaip toliau ginti savo pažeistus interesus. Pasitaiko, kad pareiškėjas nesutinka su Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisijos sprendimu – tada jis gali per mėnesį pateikti skundą.

Tuo tarpu Akreditavimo tarnyba pagal kompetenciją kontroliuoja, kaip laikomasi teisės aktų, reglamentuojančių sveikatos priežiūros paslaugų kokybę, reikalavimų bei vykdo pacientų teisių priežiūrą ir atlieka asmens sveikatos priežiūros paslaugų kokybės patikrinimus, kurių metų nustatoma pacientui teiktų ar nesuteiktų asmens sveikatos priežiūros paslaugų atitiktis teisės aktų reikalavimams. Daugiau informacijos čia.

Nori garantijų ir atsakomybės

Bendraudamas su gydymo įstaigų klientais vartotojų teisių ekspertas P.Mereckas teigia dažnai girdintis pacientų norą iš odontologijos klinikų gauti paslaugų garantiją. Specialistui tenka nuvilti pašnekovus, mat 2008 m. gegužės 23 d. Lietuvos Respublikos odontologų rūmų Narių visuotiniame susirinkime priimtas pakeitimas, kuris įtrauktas į odontologų etikos kodeksą, kad odontologas, jo teikiamoms odontologinės priežiūros (pagalbos) paslaugoms negali suteikti terminuotos garantijos, išskyrus garantiją neišimamiems dantų protezams kaip gaminiams (prietaisams). „Šį nutarimą kai kurie pacientai vertina kaip bandymą išvengti atsakomybės. Todėl aš visada skiriu daug dėmesio aiškindamas, kad kliniką ir specialistą reikia rinktis itin atidžiai“, – teigia P.Mereckas. Kalbėdamas apie odontologų atsakomybę ir reputaciją, P.Mereckas pirmiausia siūlo atkreipti dėmesį į galimybę su paslaugas suteikiančiomis gydymo įstaigomis atsiskaityti mokėjimo kortele arba banko pavedimu. Šešėliniame versle dalyvaujančios ir juodąją buhalteriją vedančios įstaigos pirmenybę teikia pacientų atsiskaitymams grynaisiais pinigais. Neapskaitytomis lėšomis jos atsiskaito su medžiagų tiekėjais, dantų technikais. Tai parodė ir Jurbarko istorija. „Žinoma, nelegaliai įsigytoms medžiagoms ir gaminiams garantija nebūna suteikiama, todėl ateityje pacientui dėl to gali kilti daug rūpesčių ir išlaidų“, – įspėja P.Mereckas.

Jei jums buvo netinkamai suteiktos odontologijos paslaugos – praneškite apie savo atvejį vartotojų teises ginančiai nevyriausybinei organizacijai „Vartotojų teisių gynimo centras“ elektroniniu paštu vartotojuteisiucentras@gmail.com, nurodydami paslaugų teikėją, paslaugų suteikimo datą ir kodėl manote paslaugos buvo suteiktos netinkamai.

www.15min.lt



« Atgal



Naujausias numeris

Reklama

Naujienlaiškis

Facebook